Yoga brengt balans in je bouldertraining

Yoga brengt balans in je bouldertraining
11/12/2019 Michael van den Bogert
yoga-monk-eindhoven_01

“Met yogales blijf je een gezonde klimmer; je doet veel met je voeten en handen op de grond, tijdens het klimmen hangen we veel. De belastingsrichting is dus precies andersom.” – Monk-local Wouter

Tijdens yogales leer je over de werking van het lichaam en hoe je met ademhaling omgaat. Daarnaast werk je aan flexibiliteit en je traint je core. Yoga vereist net als boulderen discipline en mentale beheersing. In Eindhoven geven we twee soorten yogales: power yoga met Irina op donderdag en Sivananda yoga met Bram op zondag. In deze blog lees je hoe beide vormen helpen om een betere klimmer te worden en wat de verschillen zijn tussen deze twee soorten yoga.

Een yogales kost € 5 voor leden, niet-leden betalen het dubbele (boulderen niet inbegrepen). De trainingen worden gegeven in het zaaltje op de eerste verdieping. Inschrijven doe je per les. Dat kan aan de balie bij Monk (de hele week voorafgaand aan de les), of telefonisch tijdens openingsuren. Je kunt je (nog) niet online inschrijven. Lestijden, advies over je outfit en meer details vind je op de infopagina yogales.

Power yoga met Irina: mentaal en fysiek uitdagen


Op donderdagavond kun je aansluiten bij de sessie van Irina. Meestal wordt de variant van yoga die ze geeft power yoga genoemd, in het echt heet het ashtanga yoga. Yogadocent Irina: “Mijn lessen gaan om inspanning. Ik wil deelnemers uitdagen, want je leert het meest als je probeert je grenzen te verleggen. Bij ashtanga yoga draait het om het belasten van je spieren en het synchroniseren van je ademhaling en beweging. Je leert om het te laten gebeuren en niets te forceren.” 

Irina

Dat betekent niet dat je alles moet kunnen en normaal het liefst in een volledige lotushouding zit. “Iedereen kan meedoen, het gaat er juist om dat je aan jouw persoonlijke grenzen werkt. Dat is dus soms vechten met een moeilijke houding, maar uiteindelijk gaat het lukken. Net als bij een moeilijke boulder. Dat maakt het een sport die zowel mentaal als fysiek is.”

Een les power yoga kan flink zweten zijn, maar de oefeningen zijn voor iedereen toegankelijk en aanpasbaar aan elk niveau. Meedoen met een blessure is geen probleem, maar geef het wel aan als je er een hebt. Daar houdt de docent rekening mee.

Monk-local Wouter over power yoga

Wouter zit elke donderdagavond klaar op het bankje voor de yogaruimte. Over deze lessen zegt hij: “Als het je om de flexibiliteit te doen is kun je beter gaan rekken, en als je komt voor sterke buikspieren ben je beter af met core oefeningen. Maar yoga combineert het heel mooi, plus je leert veel meer dan sterk en lenig worden.” 

Wouter vertelt dat hij twijfelt of yoga helpt om harder te gaan klimmen. “Ik durf wel te stellen dat je er een gezondere klimmer door blijft. Yoga doe je namelijk veel met je voeten en handen op de grond, tijdens het klimmen hangen we veel. De belastingsrichting is dus precies andersom.”

Wouter in actie

Hij vertelt ook dat yoga een goede aanvulling is voor klimmers. “Het is makkelijk om iets leuk te vinden als je er goed in bent. Maar als je enkel dat doet waar je goed in bent, ontstaan er uiteindelijk risico’s. Zo is een flexibele klimmer die niet sterk is minder stabiel, dat vergroot de kans op blessures. Ben je wel sterk, maar niet flexibel? Dan heb je een klein bewegingsbereik en kun je heel weinig in een boulder. Power yoga dwingt je om je te ontwikkelen in beide mogelijkheden van je lichaam. Dat merk ik ook tijdens de yogales, in sommige van de posities ben ik heel goed en van andere kan ik niks.”

“Het vette aan zo’n yogasessie vind ik dat het opbouwt naar een eindhouding waarmee een doel gehaald wordt. Irina begint de les vaak met de vraag wat we willen bereiken. Het is ook een vrij persoonlijke training. Er zit een max op het aantal deelnemers, daardoor is er ook altijd voldoende aandacht voor jou als deelnemer. Daarnaast is het heel fijn dat er continuïteit in de trainingen zit: het is elke donderdag om 19:00. Beter worden begint bij het kweken van routines, terugkerende afspraken helpen daar enorm bij. Het stimuleert me ook om bijvoorbeeld in de rest van de week te blijven stretchen.”

Sivananda yoga met Bram: controle, ademhaling en rust


Op zondagmorgen is het zaaltje van Bram; hij geeft Sivananda yoga. Deze yogavorm draait om 12 houdingen (asana’s), deze posities vormen de vaste onderdelen van de sessie. Bram legt uit dat hier variaties in mogelijk zijn, afhankelijk van het kunnen van de deelnemers: “De 12 asana’s zijn houdingen die elk op verschillende manieren ingevuld worden en draaien om ontspanning en de juiste ademhaling. Het resultaat is balans. Per les kijk ik wat we kunnen doen binnen de tijd en hoe de groep het beleeft. Je hoeft dus niet meteen een hoofdstand te doen.” 

Bram klimt zelf ook; hij benadrukt dat yoga een goede aanvulling is voor klimmers. “Kracht, rust, balans, concentratie, ademhaling, flexibiliteit … Het zijn allemaal belangrijke klimvaardigheden, die je traint in mijn yogalessen. En misschien wel het belangrijkste: yoga is goed voor je rug. Die train je continue met yoga.” 

De les van Bram is een ideale start van de zondag. Je start met rust en bouwt langzaam op naar uitdagende houdingen. Het is een goed idee om daarna te gaan boulderen. 

Monk-local Guido over Sivananda yoga

Guido is fan van de yogales die Bram geeft op de zondagochtend: “Ik start er graag mijn training- en klimsessie op zondag mee. Klimmen heeft een mentaal aspect. Als ik niet met de juiste rust in mijn hoofd begin aan mijn bouldersessie is die rommelig, gehaast en vaak met tegenvallend resultaat. Starten met rust en controle met ademhalingsoefeningen helpt daarbij. Zeker op zondag als de komende week al in mijn hoofd zit.”

Deze yogales is zeer toegankelijk en is niet zwaar als onderdeel van je klimsessie: “Qua intensiteit zijn de sessies van Bram erg fijn, want er zit logische opbouw in en je werkt aan al je spieren met de 12 asana’s. Die houdingen zorgen ervoor dat al spieren eerst op scherp worden gezet en vervolgens met een tegengestelde houding weer ontspannen. Het gaat vooral om doen wat je kan. Bij mij is mijn hamstring bijvoorbeeld korter wat bij sommige oefeningen tegenzit, dus Bram stuurt vaak bij met alternatieven of helpt je om toch elke keer wat verder te komen in de houdingen. Dat komt de flexibiliteit ten goede, maar ook de controle en het geloof in je eigen kunnen.”

Het belangrijkste voordeel van deelname zit ‘m volgens Guido in de rust die hij meeneemt uit deze lessen: “Ik loop het zaaltje uit met een leeg hoofd en de focus die ik nodig heb om te gaan klimmen. Of ik nou zin had vooraf, of niet, het gevoel achteraf is zowel mentaal als fysiek altijd goed.”

Zin gekregen om eens een les mee te doen? Meld je aan bij de bar (of bel even). Hier vind je alle lestijden.

Yogaspullen in onze shop

Tunturi TPE Yogamat 4mm Blue

Tunturi TPE Yogamat 4mm Blue
ledenprijs € 14,30

Tunturi TPE Yogamat 3mm Anthracite

Tunturi TPE Yogamat 3mm Anthracite
ledenprijs € 19,90