Eerste hulp bij boulderblessures

Eerste hulp bij boulderblessures
26/06/2019 Michael van den Bogert
Eerste hulp bij boulderblessures 2

“Als een pijntje of ongemak langer dan een week aanhoudt óf erger wordt, is het verstandig om even langs te komen” – Mathieu (fysio Monk Eindhoven)

Hoe vaker je bouldert, hoe leuker het wordt. Liefhebbers komen vaak wel drie keer per week naar de gym. Sommigen zelfs vaker. Dat is helemaal prima, mits je weet wat je doet. In Monk ben je bezig met sport. De kans op een boulderblessure is reëel. In de hal vallen wel eens uitspraken als: “Mijn vinger doet al een tijdje zeer, ik hoop dat het snel overgaat.” Waarna dezelfde persoon een randjesboulder instapt. Da’s niet zo slim.

Pijntje of boulderblessure?

Pijntjes horen bij de sport. Door het boulderen wordt je huid dun en gevoelig, je stoot je armen of krijgt een schaafwond door een zipper (een schuiver op een plaat) tijdens Reset. Om maar te zwijgen over verzuurde spieren. Dat herstelt allemaal prima met een nachtje slaap, of desnoods twee. Maar train je structureel teveel of verkeerd, dan raak je geblesseerd. Dat gebeurd veel vaker dan je misschien denkt en er zijn boeken over volgeschreven. One Move to Many en 9/10 Climbers Make the Same Mistake zijn de bekendste voorbeelden en te koop in onze shop, mocht je er alles over willen weten.

Als fanatieke boulderaar is een blessure moeilijk om helemaal uit te sluiten. Tijdens het trainen geef je het maximale en daar ga je graag overheen. Zoals gezegd: blessures horen bij sport. Maar geen paniek, een blessure betekent meestal niet het einde van je klimmen. Met de juiste zorg kom je bijna overal bovenop. Dat begint met een bezoek aan ons fysio inloopspreekuur.

Spreekuur

Met een boulderblessure moet je nooit zomaar blijven rondklimmen. Dat hoeft ook niet, want elke Monk heeft een gratis fysiotherapie spreekuur. Dat is een vrijblijvend, adviserend gesprek met een ervaren fysiotherapeut voor iedereen met klachten door het boulderen. Het spreekuur is ervoor om jou snel weer fit aan het boulderen te krijgen. 

In Rotterdam kun je terecht bij Sanne Maas van FysioHolland, in Amsterdam is Tim Speyer van Performance Fysio onze rechterhand. Mathieu Ceron is al meer dan acht jaar de huisfysio van Monk Eindhoven. Ook hij werkt bij FysioHolland, is zelf topklimmer én trainer van het Nederlands team. Bijna alle mogelijke klim- en boulderblessures heeft ‘ie door de jaren heen zien voorbijkomen. Zijn spreekuur zit altijd tjokvol, maar iedereen die zich tussen 19:15 en 20:15 aanmeldt wordt geholpen.

Fysio spreekuur Mathieu Ceron Monk Eindhoven

Mathieu in actie

Een blessure herkennen

Het is moeilijk om aan te voelen wat voor klachten zich tot een blessure zullen ontwikkelen. Pijn is subjectief, dus lastig te omschrijven. De tip van Mathieu: “Als een klacht over een langere periode aanhoudt (langer dan een week) of toeneemt in intensiteit, is het al verstandig om even binnen te lopen. Het spreekuur is bovendien gratis.” Beter voor niks komen dan te laat dus!

“Er zijn heel veel manieren waarop een boulderblessure kan ontstaan”, aldus Mathieu. “Vooral beginnende boulderaars lopen risico. Die zie ik het meeste tijdens het spreekuur in Monk. Ze storten zich vol enthousiasme op de sport, maar missen nog kracht en technische vaardigheden, zoals subtiliteit en juiste lichaamspositie. Daarnaast klimmen ze vaak te lang door wanneer ze al moe zijn. Dit heeft tot gevolg dat – bij krachtige en dynamische bewegingen – de bewegingen niet meer actief door spieren worden geremd maar door passieve structuren zoals het schouderkapsel. Dit is daar minder voor gemaakt, waardoor blessures kunnen ontstaan.”

Bovenstaand voorbeeld is relatief makkelijk te voorkomen door slimmer en beter te trainen. Volg eens een lesje van onze personal trainer (Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven), die helpen je hierbij graag op weg. 

Tips

Tot slot nog even een paar praktische tips, die ervoor zorgen dat jij snel weer zorgeloos rondbouldert mocht je tegen een blessure aanlopen.

  1. Speel nooit eigen dokter. Laat je altijd adviseren door een gespecialiseerde fysio. Bezoek het spreekuur!
  2. Stop niet zomaar helemaal met boulderen. De meeste blessures gaan gewoon over met de juiste aanpak. Een fysio helpt je hiermee. Vaak kun je prima blijven boulderen en bevordert het zelfs je herstel. Maar vraag wel om hulp!
  3. Zegt jouw fysio toch dat je even helemaal niet mag boulderen? Dat is vervelend genoeg. Je hoeft dan niet door te betalen voor je lidmaatschap, want je kunt bij ons je lidmaatschap pauzeren. Scheelt weer.

Meer info:
Spreekuur Monk Amsterdam met Tim Speyer
Spreekuur Monk Rotterdam met Sanne Maas
Spreekuur Monk Eindhoven met Mathieu Ceron

We willen het aantal spreekuren in Monk graag uitbreiden. Ben je een fysiotherapeut? Zou je graag meer doen met én voor klimmers? Neem dan contact op met Dirk.