“Adidas is een groot merk, ze maken daarom het verschil. Ze leggen de lat in de klimsport op zowel performance en duurzaamheid hoger. Daar hebben we allemaal wat aan.” – Shopmanager Aniek
In onze Monkshop vind je vette spullen van vette merken. Een daarvan is Adidas, en die merknaam zie je steeds vaker in de klimsport. Een klassiek merk, wat staat voor performance. Waarom vinden we Adidas zo vet? Daar meer over.
Focus op outdoor
Het Duitse merk heeft als doel sportartikelen te maken die performance verbeteren. Dat geldt ook voor outdoor sporten, waar Adidas al langer actief in is. Zo liep Reinhold Messner, dé koning van het alpinisme, in de jaren zeventig rond op Adidas bergschoenen. Tegenwoordig zie je de naam Terrex op outdoor kleding en schoenen, gemaakt voor hiken, trailrunning, alpinisme, maar inmiddels ook voor boulderen en rotsklimmen. Stuk voor stuk met gepaste performance, zoals vochtafdrijving, ademend, slijtvast, stretchy en ga zo maar door. Wij vinden dat het er vaak vet uitziet. In de klimsport lijkt Adidas nieuw, maar dat is niet zo.
Binnenstappen in de klimsport
Adidas nam in 2011 Five Ten over. Dat merk ken je van de klimschoenen (de Hiangle is een Monk favoriet, lees de blog) en MTB/approach sneakers. Adidas wachtte lang om het vertrouwde ‘5.10’ logo te vervangen, maar op de laatste modellen staat -ie erbij. Daar bleef het niet bij. De merknaam werd verbonden aan klimevent Adidas Rockstars, en Olympisch kampioen Janja Garnbret is ambassadeur. Adidas organiseert ook veel sociale events rondom het klimmen. Toch is er nog meer wat Adidas voor ons vet maakt, legt Monkshop manager Aniek uit: “We vinden het vet als producten ervoor zorgen dat jij nog meer uit je sessie kan halen, maar het is ook belangrijk dat ze verantwoordelijk geproduceerd worden. Adidas is een groot merk, ze maken daarom het verschil. Ze leggen de lat in de klimsport op zowel performance en duurzaamheid hoger. Daar hebben we allemaal wat aan.”
Minder plastic afval
Adidas werkt al zo’n 20 jaar aan duurzamere producten, gemaakt met de juiste filosofie. Dat kan alleen als je de hele keten inzet. Er wordt daarom ook goed nagedacht over alle stappen in het proces, van de productielocaties tot de materialen met de ‘Three Loop’ strategie (gerecycled, circulair en regeneratief). Doen ze goed, want het merk staat elk jaar in de Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Het terugbrengen van plastic afval heeft prio. En als een merk van dit formaat dat doet, moeten anderen volgen.
Primegreen
Naast dat minder plastic beter is voor de wereld, levert het jou ook wat op. Een vet shirt, jack of een sportbroek gemaakt met Primegreen. Dat is een polyester (een stof die in zo goed als al je sportkleding zit), gemaakt zonder nieuw-geproduceerd plastic. Kortom, een high-performance materiaal wat volledig gerecycled is en alles goed doet tijdens je bouldersessie. Stretchy, non-frictie, sneldrogend, en comfortabel. Zonder compromis op stijl natuurlijk. In bijna alle producten in onze shop zit Primegreen en in 2024 wil Adidas compleet af van alle andere polyesters. Als je kiest voor vegan producten zit je dus ook goed met dit materiaal. In de toekomst zullen ook materialen gelanceerd worden uit de circulaire en regeneratieve loops.
Ben je benieuwd naar onze Adidas producten? Check de Adidas collectie. En mocht een specifiek product willen, wat we niet in onze shop hebben. Vul het formulier in in de hal of neem contact op, kijken wij of we het voor je kunnen bestellen.