“Alles net iets anders doen; die aanpak staat 30 jaar later nog altijd centraal bij prAna.” – prAna vertegenwoordiger Roos
De kleding en accessoires van prAna zijn net anders dan je gewend bent. Je vindt het merk met wortels in de klimsport en yoga sinds 2019 in onze shop. Vooral de Leggings en broeken met een net iets andere look doen het goed onder Monk locals. PrAna is een eigenwijs merk dat zijn eigen weg volgt, dat vinden wij vet. Zelf noemen ze dat: ‘Clothing for Positive Change(C4PC)’. Wat dat precies betekent vertellen we je in deze blog.
Positieve merkwaarden
Uit het Sanskriet vertaalt betekent prAna ‘Ademhaling’; dat staat voor levenskracht en verbondenheid met onze omgeving. Dat past goed bij een buitenmerk, want die connectie is belangrijk in de klimsport en voor een producent. Alles wat we doen heeft een impact, dat besef hebben we als gym ook. Bij prAna ligt dat aan de basis van wat ze doen, legt Roos van CJA Agencies (de vertegenwoordiger van prAna in de Benelux) uit:: “PrAna wil duurzame kleding maken voor iedereen die naar buiten wil, en dat steeds beter en duurzamer doen. Dat was de motivatie van oprichters Beaver en Pam Theodorakis in 1992 (beiden ook klimmers). Ze begonnen met het versturen van kleding uit hun garage met labels van oud papier in oude bananendozen. Alles net iets anders doen; die aanpak staat 30 jaar later nog altijd centraal bij prAna.”
Zet de eerste stap
Geen bananendozen meer, maar prAna startte wel de Responsible Packaging Movement. Sinds 2021 stuurt het merk uit Californië alles plasticvrij naar de Monkshop. Daarin zijn ze de eerste, en andere producenten volgen snel (wat prAna actief aanmoedigt). Net als Monk, zet het merk graag de eerste stap vooruit. Roos: “PrAna bracht in 2011het eerste Fair Trade Certified™ kledingstuk op de markt. Niet alleen het materiaal dus, maar het hele product. Een jaar later sponsorde het merk de eerste Fair Trade Certified™ fabriek. Nu zijn dat er dertien. Bovendien is prAna volledig transparant over hun leveringsketen, die publiceren ze sinds 2019 volledig.”
Eigen stijl
Ook in materiaal worden duurzame keuzes gemaakt. Katoen in de kleding is volledig organisch. Dat scheelt 88% water in de productie, maar ook is jouw shirt of broek daardoor sterker en tegelijk zachter op de huid. Synthetische materialen, zoals het nylon en polyester in je sport-bh of legging, is gerecycled en dons is RDS-gecertificeerd (diervriendelijk). Ook fijn is dat een groot deel van de collectie bluesign® gecertificeerd is, dus vrij van schadelijke stoffen. Ook kiest prAna voor nieuwe materialen, zoals hennep en Tencel™(gemaakt van hernieuwbare boomvezel). Er zijn meer voordelen: “Tencel™ en hennep zijn ideaal voor sportkleding. Sterk, zacht, maar ook vochtafdrijvend en geurwerend. Dat wil je bij het boulderen. Het zijn materialen die passen bij de identiteit van prAna.”
Daardoor is de kwaliteit hoog. Leggings hebben gegarandeerd geen see -through en broeken bieden optimale beweging. Bovendien zijn producten slijtvast. Ook kiest het merk voor natuurlijke en aardse kleuren en weinig prints en merkjes. Dat onderscheid het merk in de outdoorwereld. Klimmers als Paul Robinson en Chris Sharma kiezen daarom bewust voor prAna. Sharma, de eerste 9a+ en 9b klimmer, schreef een brief als 14-jarige aan prAna of ze hem wilden sponsoren. Doen ze nog steeds (en de brief lees je hier).
Prijskaartje
Kwaliteit en duurzaamheid kost meer, zeker in de klimsport waar de partijen kleiner zijn en verzendkosten dus hoger, legt Roos uit: “Fairtrade betekent dat je een eerlijk loon betaalt en extra geld vrijmaakt voor premiums voor werknemers. Dat geldt dus voor de grondstoffen en de productie. Uiteindelijk is kiezen voor prAna iets wat jij bewust doet. Omdat je houdt van de waarden of juist die unieke stijl.”
Je vindt producten van prAna in onze shop, online of in jouw Monk. Onze crew vertelt je graag meer over de kleding en accessoires. Nog vetter: in 2022 komt de Roots Studio collectie van prAna in de shop. Kleding met prints van inheemse artiesten, die met de opbrengsten hun gemeenschap in stand houden. Daar houden wij van.
Foto’s komen van prAna.